Opis projektu
Obecny plac zabaw zlokalizowany przy Przystani Skarbek nad Jeziorakiem ma okazję stać się miejscem jeszcze lepszej zabawy, nauki oraz integracji mieszkańców Iławy i okolic. Plac zabaw, którego częścią mają być urządzenia takie, jak piaskownica w kształcie statku, bujaki przypominające swoim kształtem rybę i kompas, czy też bujaki umożliwiające naśladowanie ruchy surfingowego, doskonale wpasują się w charakter i klimat tej części miasta. Projekt zakłada odświeżenie , przygotowanie nawierzchni bezpiecznej pod strefą urządzeń rekreacyjno-sportowych, dla zapewnienie bezpieczeństwa i estetyki.
Odpowiadając na potrzeby zgłaszane przez młodzież, rodziców i dziadków zaplanowaliśmy także przestrzeń dającą im możliwość czynnego korzystania ze wspólnie spędzonego czasu na świeżym powietrzu. Będą zatem mogli zagrać w szachy, towarzyską grę planszową na specjalnie do tego przygotowanym blacie, czy też wykonywać ćwiczenia gimnastyczne na drążkach poprawiające ich kondycję fizyczną. W tej lokalizacji już znajdują się siłownia pod chmurką,
Poza urządzeniami i klasycznymi elementami wyposażenia placu zabaw proponujemy, aby znalazły się tam także urządzenia nawiązujące do świata nauki, ponieważ jedną z najskuteczniejszych ścieżek zdobywania wiedzy przez dzieci i młodzież jest właśnie zabawa. Fizyka pozwala zrozumieć otaczający nas świat. Dzięki nauce fizyki poznajemy piękno i mądrość przyrody, której jesteśmy częścią. Postanowiliśmy ułatwić naszym dzieciom zdobycie wiedzy i połączyć naukę z zabawą, tworząc sensoryczno-naukowy plac zabaw na świeżym powietrzu. Zaciekawienie, zaangażowanie, eksperymentowanie – to wszystko sprawi, że odwiedzające plac zabaw rodziny z dziećmi również zaciekawią się zgłębianiem tajników nauki. „Koła optyczne” wykorzystują kolory, światło i wzory do tworzenia obrazów, które mogą być zwodnicze lub mylące dla mózgu.
Urządzenie animujące zaintryguje najmłodszego użytkownika, a przy tym w prosty sposób wyjaśni dawne zasady tworzenia „filmów animowanych”. Gra w „głuchy telefon” doskonali umiejętności komunikacyjne, zbliża uczestników gry i w praktyczny sposób pokazuje dzieciom, jak zmienia się informacja przetworzona przez wiele osób. „Peryskop” to narzędzie stosowane w dawnych czasach w łodziach podwodnych, czołgach i wozach bojowych. Zabawa z nim to okazja do zdobycia wiedzy na temat dawnych wynalazków, a także poszerza wiedzę z zakresu fizyki. Dzięki urządzeniu dziecko uczy się, że można zobaczyć coś, co nie jest w zasięgu naszego wzroku. Urządzenie naukowe „koło młyńskie” uczy działania kół wodnych i stanowi ciekawy wstęp do rozmowy o elektrowniach wodnych, wykorzystujących energię spadku wody. Dzięki temu pozwala dzieciom zrozumieć ideę odnawialnych źródeł energii i podstawowe zasady fizyki. Nauka połączona z zabawą angażuje wszystkie zmysły dziecka, które w ten sposób z łatwością przyswaja wiedzę o otaczającym nas świecie. Odwołanie do dawnych wytworów techniki i funkcjonowania maszyn prostych buduje w dziecku umiejętność rozumienia dzisiejszych, bardziej zaawansowanych technologii. Co zrobić, by uchronić się przed jego negatywnym wpływem i jak być bardziej ekologicznym na co dzień? Na to odpowie ekologiczne memory.
Teren powinien wyposażony zostać także w małą architekturę taką jak kosze na śmieci i stojak rowerowy, tak by stać się bardziej komfortową przestrzenią dla osób podróżujących w ten sposób.
Uzasadnienie potrzeby realizacji propozycji projektu oraz jego beneficjenci
Teren wokół Jezioraka jest często odwiedzany przez mieszkańców Iławy. Jest to przestrzeń dla rodzin z dziećmi w różnym wieku i o różnych potrzebach, czy zainteresowaniach. W chwili obecnej nie istnieje zbyt wiele miejsc, gdzie mogą się zatrzymać na dłużej i aktywnie spędzić czas na swobodnej zabawie, zdobywaniu wiedzy, czy aktywności fizycznej. Brakuje zatem miejsca gdzie aktywność intelektualna łączy się z fizyczną i w dodatku w ofercie dla kilku pokoleń jednocześnie. A są to bardzo ważne potrzeby mieszkańców, jak i osób, które odwiedzają miasto szczególnie w sezonie letnim. Dzieci i młodzież przeniosła znaczną część aktywności do Internetu. Taki trend nie pozostaje bez wpływu na ich zdrowie psychiczne i fizyczne. Problemem jest też zbyt długi czas spędzony przed monitorami komputerów i smartfonów. Mała aktywność na świeżym powietrzu, brak spontanicznej zabawy, uwolnienia energii i kontaktu z rówieśnikami w znacznym stopniu pogarszają kondycję psychiczną, fizyczną oraz zdolność nawiązywania zdrowych relacji społecznych. Dlatego już dzisiaj powinniśmy skoncentrować się na rozwiązaniach, które zachęcą dzieci i młodzież oraz ich opiekunów do różnych form aktywności na poza domem, tak by dać im możliwość zadbania o swoje potrzeby i rozwój w ty zakresie. Postanowiliśmy ułatwić naszym dzieciom zdobywanie wiedzy i połączyć naukę z zabawą, tworząc sensoryczno-naukowy plac zabaw na świeżym powietrzu. Z placu zabaw będzie mógł skorzystać każdy mieszkaniec Iławy, bez względu na wiek, co istotnie koreluje z deficytem czasu przeznaczanego na pielęgnowanie międzypokoleniowych relacji. Niektóre elementy placu zabaw będą dostosowane do osób z niepełnosprawnością ruchową. Przestrzeń ta ma szansę także stać się atrakcją turystyczną miasta, dlatego też proponujemy, aby w dalszej perspektywie czasowej przewidzieć ścieżkę edukacyjną wokół Jezioraka prezentującą informacje o Iławie, jeziorze, oraz bogactwie fauny i flory tego terenu.